Когато говорим за изграждане на онлайн присъствие, много хора все още смятат, че има лесен начин това да се случи. Всички знаем (или е крайно време всички да разберат) колко добре Google и другите търсачки се справя с преценката дали даден сайт предлага полезно съдържание или не. Отмина времето, когато беше достатъчно в сайтовете просто да се пълни някакво съдържание, в него да се поставят връзки (hyperlinks) и всички да са доволни.
Сега търсачките (но разбира се и потребителите) имат доста по-високи изисквания и единственият начин да се спечели доверието им е като се предлага стойностно съдържание, като тук става въпрос за съдържание, което наистина носи реална полза за читателя.
Дори хора, които не знаят нищо за SEO (или знаят много малко), са чували, че полезното съдържание и изграждането на връзки ще им помогне да бъдат забелязани в интернет. Но замисляли ли сте се, че грешно създадените линкове могат по-скоро да навредят?
Качествените връзки помагат и се използват от търсачките при определяне на уместността на дадена страница. Те помагат и на потребителя да намери още ценна информация по темата, която го вълнува. Разбира се няма нужда да поясняваме, че търсачките се опитват максимално да разбират поведението и очакването на потребителя. Затова винаги е добре да мислим от гледна точка на това, кое е по-добро за потребителя и ако намерим правилния път до него, можем да очакваме и добри резултати от търсачките.
Нискокачествените връзки обаче пречат на SEO резултатите и в това няма нищо необичайно. Преди няколко години оптимизаторите, които се занимаваха с черно SEO (black hat), извлякоха „дивиденти“ манипулирайки резултатите от търсене, като закупуваха линкове или пък създаваха десетки, дори в някои случаи стотици страници с някакво съдържание, с единствената цел да поставят линк към страницата, която искат да класират на по-предни позиции. Обяснимо е защо днес Google наказва подобна практика.
И все пак, как можем да си набавим линкове без да бъдем наказани за това?
– Увлекателно, ангажиращо, качествено съдържание. Толкова просто звучи, нали 🙂 ? Такъв тип съдържание може да се нарече „стръв за линкове“ (от англ. link bait). Нужно е единствено да го споделите първоначално в някой авторитетен форум по темата или социална мрежа. Резултатите идват лавинообразно. Както и по-рано казахме (но наистина е важно да се мисли в тази насока), доброто съдържание винаги е предназначено на първо място за потребителя и след това за целите на SEO – няма как да се създаде качествено съдържание, ако се прави с единствената цел да се хареса на търсачките.
– Търсейки в интернет, потребителите очакват да научат нещо ново и ценно. Съдържанието трябва да включва дълбоко изследване по темата, по възможност да предлага статистически данни и да се опира на факти.
– Не се опитвайте да криете информация. Ако смятате, че имате знания в дадена област – споделете ги. Преборете страха си, че някой ще открадне Вашето „ноу хау“. Ще получите много повече позитиви, ако споделите ценните си знания със света.
– Винаги сме смятали въпроса за дължината на текстовете за несериозен, както и писането на статия за норматив. Но определено по-дългите текстове носят повече изчерпателност по дадена тема, както и по-добри резултати при получаване на връзки.
– Нещо, което вече е клише, но това е така, тъй като работи добре, е използването на списъци. Те са лесни за четени и възприемане и оставят чувството за организирана информация, което ги прави изключително полезни.
– Добавете визуално съдържание. Колкото и изчерпателни да сте по дадена тема, понякога едно изображение казва повече от 10 000 думи. А от гледна точка на печеленето на връзки – няколко добре подбрани снимки, инфографика или кратко видео могат да са безценни за ангажиране на вниманието и споделяне на съдържанието.
– Определете точно целевата си аудитория, тъй като дори да предлагате страхотни неща, ако не са представени пред точната публика, вероятно няма да имат търсения ефект.
– Не оставяйте нещата в ръцете единствено на късмета. Рекламирайте съдържанието, за да не остане като „капка в морето“ сред огромното количество информация в мрежата. Опитайте да го споделите няколко пъти – възможно е първият път да не е достигнало до правилните хора.
В продължение на години се натрупваше грешно мнението, че съдържанието има за цел само да класира сайта на по-предна позиция в резултатите от търсене. Ако все пак е останала малка доза истина в това твърдение, то все повече остава като вторичен ефект. Ангажиращото съдържание е в основата на растежа на Вашия онлайн проект.