Да осигурим на посетителите на нашия онлайн магазин комфортно изживяване е едно от най-важните неща, които трябва да направим за неговата оптимизация.
Както знаем, поведението на потребителя е важно за търсещите машини. Колко дълго потребителят ще се задържи на сайта ни, колко страници ще посети и най-важното – дали посещението ще се превърне в покупка? За да бъдат положителни тези показатели, трябва да се погрижим за потребителското изживяване (usability).
Добра практика е да се свържем с нашите клиенти и да ги попитаме какво им харесва и какво биха подобрили при пазаруването от нашия магазин. Такова мнение винаги е ценно. В следващите редове ще представим някои техники, с които да направите сайта или онлайн магазина си по-приветлив за посетителите.
Началната страница
Преди да започнем с очертаването на дизайна на нашия онлайн магазин трябва да помислим за целевата ни аудитория. Дали това са хората, търсещи най-ниската цена или са тези, които обичат да четат по няколко страници описание на продукти и десетки коментари за него преди да купят? Направете профил на основната си група клиенти. Ако смятате, че Вашата целева група търси най-ниската цена, тогава вероятно банер с топ цена ще свърши работа.
Ако пък продавате висококачествени продукти, за които хората са готови да платят повече, тогава е по-добре да съсредоточите вниманието им върху основните детайлите на продукта. За продажбата на такъв вид стоки голяма роля играе настроението и емоцията на купувача. Подберете правилните изображения.
Главната функция на началната страница на един уеб сайт (интернет магазин) е да упътва посетителя към наистина важните страници – тези с продуктите. Затова, уверете се, че на началната страница си страница използвате наистина грабваща вниманието подкана към действие, която се откроява добре в дизайна.
Търсене в сайта
В зависимост от големината на уеб сайта или онлайн магазина, вътрешната търсачката може да се окаже най-добрата навигация. Ще направите покупка от магазина само ако намерите продукта в него, нали? Добра практика е на страницата с резултатите от търсене до името на продукта с достатъчно описание да се показва снимката му, цената, бутон за повече информация или директна покупка.
Възможността за филтриране на продукти по различни критерии дава възможност на потребителя да конкретизира още повече търсенето си.
Оптимизиране на страницата с категории
Категорийните страници в един онлайн магазин могат да бъдат (и най-вероятно са) по-важни от самите страници с продукти. Страницата на дадена категория дава възможност на потребителя да сравни и избере продуктите, от които се интересува, също както страницата с резултатите от търсене. Ето няколко полезни съвета:
– Напишете достатъчно обемно и полезно описание на страниците на категориите. Това описание е спойката между продуктите в категорията, от която се интересува потребителят, и търсачките.
– Направете списък с всички категории, който да е достъпен от сайтбар или футър. Ако категориите са прекалено много, може да се съберат в падащо меню.
– Не забравяйте бутона, който да подтикне потребителя към действие (call to action).
– Използвайте качествени изображения. Потребителите обичат да избират разглеждайки изображенията.
– Отбележете ясно дали продуктът е в наличност. Няма нужда потребителят да се опитва да купи нещо с изчерпана наличност. Това би довело само до повече разочарование и негативни емоции към магазина ви.
Оптимизиране на целевите страници
Целевите страници (Landing page) са тези, на които потребителите попадат от външни източните – например търсачки или социални мрежи. Това са тези страници, които трябва да предизвикват определена реакция у потребителя – в най-добрия случай това би била покупка.
Фокусирайте вниманието върху определен продукт или продуктова група и поведете потребителя към поръчка. Иначе казано, посрещнете клиентите си. Обърнете внимание на заглавията и изображенията на целевите страници. Те помагат много при потребители „сканиращи“ страницата набързо. Ако посетителят се почувства объркан и не открие продукта, който е очаквал да види на страницата, обикновено я напуска и продължава с търсенето другаде.
Оптимизиране на продуктова страница
Най-общо казано – направете продуктовата страница колкото е възможно по-практична. Дайте достатъчно информация и снимки на продукта – точно описание, наличност, оценки, коментари и т.н. Ако е подходящо, сложете коментар близо до бутона за добавяне на продукта в количката. Покажете подобни продукти – възможно е потребителят да иска да похарчи повече 🙂 Добавете schema.org данни за продукта, за да го опишете добре и пред търсещите машини. Напишете и OpenGraph текст.
Оптимизиране на страницата за покупка (на касата на онлайн магазина)
Това е последната стъпка – клиентът иска да купи Вашия продукт, така че нека с внимание да го насочваме през процеса на поръчка и плащане. Важно е клиентът да знае на коя стъпка от процеса на плащане се намира. Покажете всички продукти, които е сложил в количката и иска да купи. Уверете се, че клиентът лесно ще намери изображения, цени на продуктите, цена на доставка, начини на плащане. Накарайте го да се чувства сигурен при плащането, като му покажете зелената линия в адрес бара на браузъра (https) например.
– Направете възможно купуването на продукти от онлайн магазина Ви да става без регистрация. Възможно е формата за регистрация понякога да отблъсне даден клиент.
– Направете формите за поръчка колкото е възможно по-кратки. Поставете отметка, че адресът за доставка и адресът за фактуриране са едни и същи например.
– Предложете най-удобния метод за плащане на своите клиенти.
На края имате още един доволен клиент, който е много вероятно отново да пазарува от Вашия онлайн магазин.
Не разчитайте на това, че Вашата платформа за онлайн търговия ще започне да продава сама. Нужни са много усилия, за да се оптимизират процесите в нея. По-доброто потребителско изживяване в онлайн магазина ще превърне повече посетители в клиенти, ще повлияе положително на SEO и ще Ви отведе на следващото ниво.